tehty suomessa
  • Kaikki tuotteemme

  • Ostoskori

  • VARAINHANKINTAA – Hyvää kaikille aisteille!

    Kultasuklaa Oy valmistaa laadukkaat suklaatuotteet koululuokkien, seurojen, yhdistysten ja joukkueiden varainhankintaan.Tilaa esite:
    kultasuklaa@kultasuklaa.fi

    Olemme valinneet esitteeseemme suosituimpia tuotteitamme, jotka sopivat erinomaisesti vaikkapa lahjoiksi.
    Ota yhteyttä!

  • Kesäistä naistenviikkoa Iittalasta!

    Jos Riikkana sataa – saa seitsemänä päivänä suklaata!

    Tulevan seitsemän päivän ajanjaksolla sataa varmasti, mikäli vanhaa kansaa ja Ilmatieteen laitosta on uskominen. 18.-24.7. vietetään nimittäin naistenviikkoa, jolloin nimipäiviään juhlivat Riikka, Saara, Marketta, Johanna, Leena, Oili ja Tiina monine nimimuunnoksineen. Naisten nimistä Maria ja Kristiina ovat olleet kalenterissa jo keskiajalta lähtien.

     

    Ennen vanhaan heinäkuun loppupuolen säätilaa seurattiin erityisen tarkasti, sillä ajankohta oli tyypillisesti heinänteon aikaa. Sateisesta säästä syytettiin tietysti herkästi itkevää hameväkeä, ja naistenviikon nimipäiväsankarit joutuivat vastuuseen säätilan heilahduksista. Monet vanhan ajan sananparret ovat käytössä nykypäivänäkin, kuten ”jos on poudat, niin varokaa sitten naistenviikkoa, kyllä naiset kastelee”.

     

    Ilmatieteen laitoksen mukaan täysin sateettomia naistenviikkoja vietetään keskimäärin kerran kymmenessä vuodessa, ja seitsemän peräkkäistä sadepäivää osuu tälle ajankohdalle lähes yhtä harvoin. Me Kultasuklaalla olemme vahvasti sitä mieltä, että naiset eivät suinkaan ole syypäitä sadekeliin ja heidät on heti vapautettava tästä ikivanhasta uskomuksesta. Jaamme hymyä ja auringonpaistetta arpomalla viehättäviä tuotepaketteja seitsemän päivän ajan Facebookissa ja Instagramissa.

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on LinkedInEmail this to someone
    Kommentoi

    Mansikka + suklaa = suven suloisin kesäherkku!

    Kotimaiset mansikat ovat vihdoin kypsyneet pitkän odotuksen jälkeen! Etelä-Suomessa saadaan jo hyvin mansikkaa, pohjoisemmassa pienellä viiveellä. Myös me täällä Iittalassa Kultasuklaalla pääsemme vauhtiin mansikoiden dippausten kanssa. Dipattuja mansikoita on päivittäin saatavana mutta pieni säävaraus on aina olemassa. Toivokaamme siis lämpöisiä päiviä!
    Suklaaseen dipattu mansikka on suloinen suviherkku. Sitä voi tarjota kesävieraille, ottaa mukaan piknikille, hurmata oma rakas tai herkutella vain omaksi ilokseen. Suklaaseen dipatuista mansikoista saa myös näyttävän herkun kesäjuhliin, joko alkumaljojen kanssa tarjottuna tai jälkiruokavaihtoehtona.
    Mansikoita on helppo dipata kotona. Suklaan voi sulattaa joko mikrossa tai vesihauteessa. Parhaiten se onnistuu pienillä suklaanapeilla mutta myös suklaalevy käy.
    Mikrossa sulattaen on hyvä käyttää suklaata muovi- tai lasikulhossa muutaman sekunnin välein, välillä sekoittaen ettei suklaa pala ja kuivu. Useimmat muovit kestävät mikroa mutta sekin on hyvä tarkistaa.
    Syvät keraamiset lautaset ilman kulta- tai metallikoristeita käyvät myös.
    Jos sulattaa suklaan vesihauteessa on hyvä katsoa ettei vettä joudu suklaan sekaan, se tekee suklaasta klimppistä.
    Kannattaa kokeilla myös eri suklaalaatuja dippaukseen. Tumma suklaaseen dipattu mansikka on laktoositon ja kaikki peruslaadut (maito-, valko-, ja tumma suklaa) ovat myös gluteenittomia.
    Mielihyvää ja silmäniloa kesään!

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on LinkedInEmail this to someone
    Kommentoi

    Peltojen kultaa ja metsien superfoodia uudessa suklaamaussa

    Suomalaisten peltojen kultaa eli kauraa sekä metsiemme superfoodia, mustikkaa, on viimeisimmän tuotekehittelymme tuloksena syntyneessä suklaassa. Yhdessä valkosuklaan kanssa nämä aarteet tarjoavat kuluttajille rapean ja herkullisen makunautinnon. Raaka-aineena käytetty täysjyväkaura on suomalaiselta tilalta peräisin oleva kauralajike, jossa on erityisen runsaasti beetaglukaania.
    Tätä trendikästä herkkua voi ostaa nyt myymälöistämme ja verkkokaupastamme sekä irtosuklaana että pakattuna 100g pusseihin ja 1 kg jättilevyksi. Kaura-mustikka-valkosuklaa on myös gluteeniton. Hyvää mielelle ja kielelle, suosittelen kokeilemaan!

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on LinkedInEmail this to someone
    Kommentoi

    Lehdistötiedote 31.5.2017: Omistajanvaihdos – Kultasuklaalle uudet yrittäjät Iittalaan


    Korkealaatuista, Suomessa käsintehtyä suklaata valmistava hämeenlinnalainen perheyritys
    Kultasuklaa Oy on saanut uudet omistajat 22.05.2017 solmitussa yrityskaupassa.
    Iittalan Lasimäellä sijaitsevan keskisuuren suklaayhtiön koko osakekanta siirtyi kaupan myötä
    suklaabisneksessä aloittaville myynnin- ja markkinoinnin ammattilaisille. Kultasuklaa tarjoaa
    innovatiivisia ja ylellisiä suklaatuotteita arjen ja juhlan herkutteluhetkiin. Suklaatehdas on
    toiminut jo vuodesta 1990 lähtien.
    Uusina suklaayrittäjinä ja yhtiön osakkaina aloittavat yksityishenkilöt Juri Kaskela ja Juha-Pekka
    Kärkkäinen. Uudet omistajat jatkavat perheyrityksen perinnettä. Käsityönä valmistettavien
    Kultasuklaa-tuotteiden korkea laatu, herkulliset makuelämykset ja kekseliäs tuotekehitys toimivat kulmakivinä tulevaisuudessakin. Kannattavuudeltaan hyvä yhtiö suuntaa nyt voimavaroja entistä järeämmin brändin kirkastamiseen, asiakaslähtöisyyden syventämiseen, tuotesegmenttien selkeyttämiseen sekä jakeluverkoston vahvistamiseen ja laajentamiseen.
    Kultasuklaa Oy:n liikevaihto oli viime tilikaudella 1,13 miljoonaa euroa ja se on toimialallaan selvästi keskitasoa suurempi yritys. Viime tilikaudella kasvua oli 19 prosenttia ja näin ollen kasvu on ollut nopeampaa kuin toimialalla keskimäärin. Liikevoittoa yritys sai 5,9 prosenttia liikevaihdosta. Yhtiö työllistää vakituisesti 11 ammattitaitosta työntekijää ja sillä on laajan myyntiverkoston lisäksi omat myymälät tehtaan kupeessa Iittalassa sekä Helsingin Vanhassa Kauppahallissa.
    Kultasuklaa Oy:n myyjäosapuolten Tapani Korven ja Arja Vekuna-Korven näkemyksen mukaan
    yritys tarvitsee nyt lisää myynnin ja markkinoinnin osaamista. Heille yrityskaupan toteutumisen merkittävänä kriteerinä oli löytää innovatiiviseen kehitystyöhön sitoutuvat ostajat, jotka jatkavat perheyrittämisen linjalla. Omistajanvaihdoksen jälkeen yrittäjäpariskunta tulee toimimaan kolmen
    kuukauden siirtymäajan uusien yrittäjien taustatukena ja neuvonantajina.
    ”Meillä on sellainen tunne, että juuri Juha-Pekan ja Jurin ammatillinen tausta ja osaaminen sekä aktiivinen ote vie Kultasuklaan yrityksenä seuraavalle tasolle”, toteaa Tapani Korpi, joka on luotsannut yhtiötä toimitusjohtajana. ”Oli ensiarvoisen tärkeää löytää jatkajiksi intohimoisesti yrittäjyyteen suhtautuvat henkilöt, jotka ammentavat perheyhtiön arvoja ja ovat samalla rohkeita sekä luovia”, sanoo Arja Vekuna- Korpi. Yrittäjäpariskunta kokee, että nyt oli sopiva hetki irtautua yritystoiminnasta. Yrittäminen vaatii sitoutumista kellon ympäri. Jo 15 vuotta suklaabisnekseen omistautuneina he haluavat tulevaisuudessa nauttia vapaa-ajasta.
    ”Olemme ryhtyneet itse välittömästi käytännön hommiin. Ensimmäisenä työlistallamme on tutustua seikkaperäisesti yhtiön toimintaan Tapanin ja Arjan opastuksella. Kaikki tausta- ja hiljainen tieto mitä heillä on meille jakaa, on kullanarvoista”, sanovat uudet yrittäjät Juha-Pekka Kärkkäinen ja Juri Kaskela.
    Myyntiverkostojen kartoittamista uudella tavalla
    Yhtiö tunnetaan herkullisista tuoteuutuuksistaan; esimerkiksi mansikka-, salmiakki- ja piparisuklaa ovat lähtöisin Kultasuklaasta. Uusia jakelukanavia on suunnitteilla premium-laatuiselle ja monipuoliselle tuotesorttimentille. Tuotteita voi myös ostaa yhtiön verkkokaupasta.
    Suklaa on aina upea seuralainen jalojuomille ja herkkuruuille. Kultasuklaan tuotannossa
    korkeatasoisesta suklaamassasta muovataan Iittalan Lasimäellä sijaitsevassa suklaatehtaassa arjen ja juhlan taideteoksia. Yritysten tarpeisiin räätälöidyt tuotteet, kuten logosuklaat ja liikelahjasuklaat on myös erittäin haluttu tuotesegmentti. Lisäksi tuotannossa on suklaisia hyvinvointituotteita, joiden markkinat ovat jatkuvasti kasvussa. Suomessa on useita suklaanvalmistajia, mutta käsityönä tehtyä suklaata löytyy näin isossa mittakaavassa vain Kultasuklaalta.
    ”Tuotesegmentoinnissa pyrimme ennen kaikkea asiakaslähtöisyyteen. Jälleenmyyjäverkoston
    lujittamisen lisäksi tulemme kartoittamaan uusia yhteistyökumppaneita, jotka ovat tuote- ja
    palveluvalikoimallaan mielihyväbisneksessä kuten mekin”, visioi Kärkkäinen.
    Ydinajatus Kultasuklaan tarinassa on ollut jo alkuajoista lähtien luovuus ja idearikkaus siitä, millaisiin muotoihin suklaata voidaan muovata. Myös reseptiikkaan paneudutaan huolella ja etsitään ihanteellisimmat koostumukset ja maut, sekä valitaan paras suklaamassa eri tilanteisiin. Suomessa valmistettuihin tuotteisiin haetaan parhaat raaka-aineet ja aina kotimainen vaihtoehto, kun sellainen on tarjolla.
    ”Laadun ja vastuullisuuden takeena Kultasuklaa käyttää raaka-ainetoimittajia, jotka takaavat raakaaineiden alkuperän. Toimittajat huolehtivat viljelijöiden koulutuksesta, elinolosuhteista ja
    viljelyalueiden kestävästä kehityksestä. Kultasuklaalla on valikoimassaan myös UTZ-sertifioitu
    raakasuklaa, joka on valmistettu kestävän kehityksen periaatteiden mukaan”, Kaskela selvittää.

    Lisätiedot:
    Juha-Pekka Kärkkäinen, toimitusjohtaja, Kultasuklaa Oy, puh. 040 5954414,
    juha.karkkainen@kultasuklaa.fi
    Juri Kaskela, hallituksen puheenjohtaja, Kultasuklaa Oy, puh. 050 3742374,
    juri.kaskela@kultasuklaa.fi
    Kultasuklaa on Suomalaisen Työn Liiton jäsen.

    TAUSTATIETOJA
    • Kultasuklaa Oy:n yrityskauppa solmittiin 22.5.2017. Myyjinä Tapani Korpi ja Arja Vekuna-
    Korpi. Ostajat ja pääomistajat Juri Kaskela ja Juha-Pekka Kärkkäinen. Hallituksen jäsenellä
    Tatu Kaskelalla yrityksessä vähemmistöosuus
    • Suklaayrittäjä, toimitusjohtaja Juha-Pekka Kärkkäisellä on kaupallinen tausta. Hän on ollut
    aiemmin urheilujärjestötoiminnan sekä matkailualan tuotannon, myynnin- ja asiakashallinnan
    johtotehtävissä. Osaamista on kertynyt kuluttajatuotteiden markkinoinnista ja myynnistä sekä
    B2B -myynnistä ja asiakashallinnasta
    • Juha-Pekka oli etsinyt pitkään sopivaa ja mielenkiintoista kaupan olevaa yritystä. Hän
    kiinnostui heti kun sai kuulla, että Kultasuklaa voisi olla myynnissä. ”Match made in heaven –
    tilaisuus”. Tuntee yrityksen hyvän historian ja maineen sekä laadukkaat tuotteet
    • Juha-Pekan suosikki Kultasuklaan valikoimasta on raakasuklaa Salted Caramel
    • Suklaayrittäjä, hallituksen puheenjohtaja Juri Kaskela on tehnyt aiemman työuransa
    pääasiassa hotelli- ja ravintola-alalla. Jurin toimenkuvaan viime vuosina on kuulunut mm.
    myyntityö, myynnin ja markkinoinnin strateginen suunnittelu, palvelumuotoilu,
    tuottojohtaminen sekä digitaalisten jakelukanavien hallinnointi
    • Jurin keskeisiä motivaatiotekijöitä ryhtyä suklaakauppiaaksi on yrittäjyys, työllistäminen,
    konkreettinen tuote sekä perheen historia: isän äiti ja isä yrittäjiä
    • Jurin valinta Kultasuklaan tuotevalikoimasta on Rocky Road –suklaalevy
    • Molemmat yrittäjät ovat 42-vuotiaita ja kokevat suklaatehtaan oston osuvan juuri oikeaan
    aikaan omien urasuunnitelmien kannalta. Suklaabisnes maistuu kaksikolle.

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on LinkedInEmail this to someone
    Kommentoi

    Uudet raakasuklaapatukat

    Moni idea jalostuu loistavaksi vasta ajan kanssa, varsinkin kun haluamme tarjota asiakkaillemme vain parasta.
    Meille on tullut syksystä lähtien niin paljon hyviä ideoita terveellisempiin makunautintoihin, ettemme millään päässeet heti yksimielisyyteen. Lukuisten tuotetestausten jälkeen voimme ylpeydellä esitellä Kultasuklaan uudistuneen patukkavalikoiman, mihin kuuluu suolaisen karamellin, mustikan, lakritsin ja limen makuiset raakasuklaat ja patukat ovat saaneet ylleen ihanan pirteät pakkaukset.
    Ra(i)kkaat uutuutemme ovat täysin maidottomia, gluteenittomia ja soijattomia, kuten tutut edeltäjänsä naturel- ja appelsiiniraakasuklaamme.
    Laajalla raakasuklaatarjonnallamme pystymme vaikuttamaan niiden asiakkaiden tarpeisiin, jotka haluavat vastaanottaa Kultasuklaalta palan makeaa elämää -terveellisesti.
    Koska mikä on hyvää kielelle, se on varmasti myös mielelle!

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on LinkedInEmail this to someone
    Kommentoi

    Kesämielellä Iittalan tehtaalla

    Kesän ehdoton odotettu herkku, suklaadipattu mansikka, on taasen saatavilla Iittalan myymälässämme. Ensimmäiset asiakaskyselyt tulevat jo toukokuussa ja satoa odotellaan vesi kielellä. Mansikoiden tulee olla kotimaisia ja lähituottajien marjatiloilta ja mielellään isokokoisia. Tämän vuoksi dipattuja mansikoita harvoin on ennen juhannusta.

    Dippaamme mansikat valko- ja maitosuklaaseen. Varmemmin näitä kesäherkkuja saa aamupäivisin ja päivällä, illalla ne saattavat jo olla loppu. Viikonloppuna hankimme mansikat lauantaina, joten ne eivät välttämättä riitä sunnuntaihin asti. Mansikat dipataan tuoreena ja eilisiä dipattuja mansikoita emme enää myy, ne tahtovat vettyä. Menekin kanssa saa olla tarkkana. Mansikkakausi meillä kestää n. heinäkuun loppuun mutta on täysin sadosta ja säästä riippuvaista.dipattu_mansikka_kulhossa_S

    Mansikoita ja muitakin marjoja ja hedelmiä, voi myös dipata itse kotona. Pienet suklaanappimme sopivat tosi hyvin sulatukseen, joko vesihauteessa tai mikrossa. Vesihauteessa sulatettaessa kannattaa olla varovainen ettei vesihöyryä tai vettä mene suklaan joukkoon, se saattaa tehdä suklaasta puuromaista. Mikrossa sulatettaessa taasen kannattaa lämmittää lyhyissä sykleissä ja sekottaa välillä ettei suklaa kärvähdä. Sopiva väli voisi olla n. 15-20 sekuntia riippuen vähän mikrosta. Valkoinen suklaa palaa herkemmin mikrossa.

    Ja eikun herkuttelemaan ja nauttimaan kesästä!

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on LinkedInEmail this to someone
    Kommentoi

    Touhukas päivä suklaatehtaalla

    Vielä on pimeää, kun suklaatehtaan ovi aukeaa ensimmäisen kerran aamukuudelta ja suklaanvalmistaja –tonttu saapuu paikalle. Suklaapadat laitetaan pyörimään ja reseptikirjat avataan. Taas tänäänkin teemme joulupukin salaisella reseptillä suklaata herkuttelijoille ympäri maata.

    Toimiston väki saapuu aamukahdeksalta ja korviin kantautuu jo muottien iloinen kalske ja jouluinen piparin tuoksu leijailee nenään, selvästi piparilevyjä valmistuksessa. Ihan silmät menee kiinni, kun ihanaa tuoksua nuuhkii sieraimet täyteen. Toinenkin tuoksu tulvahtaa taukohuoneesta, joku on jo ehtinyt pyöräyttää kahvit. Nyt pieni pala piparisuklaata suuhun ja hörppäys lämmintä kahvia … mmmm …. tästä tulee hyvä päivä!

    Pakkaamon tyttötontutkin ovat jo täydessä työn touhussa, pitää mukavaa kiirusta! Kymmeniä laatikoita lähtee tänäänkin jälleenmyyjille joulukauppaan, yrityksille asiakaslahjoiksi sekä verkkokaupan tilaukset suoraan herkkusuille kotisohvalle tai lahjana ostajan ilmoittamaan osoitteeseen.

    Suklaamyymälän ovi avautuu kymmeneltä, usein jo ennenkin, kun suklaahampaan kolotuksen vaivaamat asiakkaat koittelevat oven ripaa. Suklaakaupasta haetaan lahjaa tyttöystävälle, ”Mitä myyjä suosittelee?”, kysyy nuori herrasmies. Lahjaksi valikoituu suloinen, punainen, samettipintainen sydänrasia, täynnä suussa sulavia konvehteja. Eräs mieshenkilö saapuu huolestuneen näköisenä tiskille: ”Saako 20 juhlarasiaa heti mukaan, veisin hyvää mieltä asiakkailleni, tulin kyllä vähän yllättäen …?” Myyjä käy varaston puolella ja saapuu 20 konvehtirasiaa pakattuna kuljetuslaatikkoon ja asiakas huokaa helpotuksesta ja hymyilee myyjälle. Tuli hyvä mieli, kun saimme palveltua asiakasta. Ulkolaisia asiakkaita pölähtää ovesta sisälle ja eräs kysyy: ”Can I take a picture?”, kun huomaa ison lasiseinän takaa suklaamyllyt ja iloisen touhukkaat valmistajat. Hyvällä englanninkielellä myyjä tarinoi asiakkaille Kultasuklaan historiaa ja valmistusta.

    Tilauksia tupsahtelee tasaiseen tahtiin, näyttää siltä, että mukava kiirus jatkuu vain. Yritysasiakas kirjoittelee, että vieläkö suklaata saa? Tottahan toki, eikä tee vielä tiukkaakaan. Muutama jättitilaus tulee, riittääköhän raaka-aineet … entä pakkausmateriaalit? Suklaayrittäjä selvittää asioita ja ei huolta, kaikki järjestyy. Iltapäivällä ovikello soi ja kuljetusliike tulee noutamaan kuorman. Kaikki saatiin lähtemään mitä pitikin ja pari laatikkoa jopa etuajassa !

    Suklaamyllyt jatkavat vielä pyörimistään ja tulossa on vielä iso erä suklaamuttereita ja suklaapatukoita. Pakkaajatkin rapistelevat yhä konvehtien paperikapseleita ja täyttävät juhlarasioita. Huomisen lähetyksiä valmistellaan vielä illan hämärissä. Muutama asiakaskin saapuu vielä myymälään 5 minuuttia vaille sulkemisaikaa mutta myyjällä ei ole kiirettä, päinvastoin, tarinaa riittää niin asiakkaalla kuin myyjälläkin. Myymälän ovi sulkeutuu 18:15 ja myyjä järjestelee paikat huomista varten.

    Tehtaalla tohinaa riittää vielä pitkään iltaan asti, sitten valot sammuu ja suklaa jää lepäämään yön yli kunnes uusi aamu jälleen koittaa. Taas hyvä päivä suklaatehtaalla takana!

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on LinkedInEmail this to someone
    Kommentoi

    Piparisuklaa – Kultasuklaan hurmaava klassikko 10 vuotta!

    Vuosikymmenenkin jälkeen herkullinen maitosuklaa ja Tannisen piparimuru lyövät sopuisasti kättä Kultasuklaan klassikkomaussa.

    Joulumuori kehitteli piparisuklaan onnekkaan sattumuksen kautta, kun laukussa olleet Kultasuklaat ja Tannisen piparit menivät murusiksi ja sekoittuivat. Olisi ollut mahdotonta erotella niitä enää toisistaan, joten Joulumuori päätti kokeilla miltä sekoitus maistuisi sellaisenaan. Joulumuori ihastui jouluiseen makuun välittömästi, mistä lähtien Kultasuklaan maitosuklaa ja Tannisen piparit ovat olleet erottamaton yhdistelmä.

    Nykyisin vastustamatonta suklaa-pipari -makuyhdistelmää saa 80 g. levyn lisäksi, kilon painoisena jättilevynä sekä pienempään suklaanälkään 35 g. patukkana.

     

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on LinkedInEmail this to someone
    Kommentoi

    Asiaa raakasuklaasta

    TERVEhdys. Siinäpä osuva heipatus sinulle, joka tulit silmäilemään raakaa faktaa suklaasta. Eikä mistä tahansa suklaasta, vaan raakasuklaasta. Vaikka hyvinvointibuumi näyttää jylläävän edelleen täydellä teholla superfoodien voimin ja monet ovat chiasiemenensä löytäneet, niin toisille raakasuklaa on edelleen uusi juttu. Minä ajattelin hieman avata tässä aihetta!

    “Tumma suklaahan on tutkitusti terveellistä”, kuulen monelta asiakkaalta. Kiistämätön tosiasia on kuitenkin se, että myös tummassa suklaassa on paljon eroja riippuen sen valmistustavasta. Suklaan valmistukseen käytettävä kaakao on luonnostaan yksi maailman ravinnerikkaimmista ruoka-aineista, sisältäen yli 1200 aktiivista ainesosaa ja peräti 10% kaakaon painosta on antioksidantteja. Antioksidanttien lisäksi itse kaakao sisältää elimistölle tärkeitä aineosia kuten mm. rautaa, mangaania, rikkiä ja kuparia. Kaakaossa on myös poikkeuksellisen runsaasti magnesiumia sekä kromia (joka auttaa mm. säätelemään ruokahalua) ja muita mineraaleja ja hivenaineita. Kaakao sisältää aivojen välittäjäaineiden toimintaan ja sitä kautta mielialaan vaikuttavia aminohappoja ja välittäjäaineita, kuten serotoniinia, tryptofaania, anandamidia ja fenyylietyyliamiinia. Joillakin näistä yhdisteistä on todettu olevan hermostoa suojaava vaikutus mutta ne lisäävät myös mm. mielihyvän tunnetta ja kivun sietoa. Kaakaon piristävä vaikutus perustuu kofeiinin sukuiseen teobromiiniin, mutta varsinaista kofeiinia kaakaossa on vain n. 1/20 osa esimerkiksi kahvin sisältämästä määrästä.

    Raakasuklaalla tarkoitetaan yleisesti suklaata, joka on valmistettu kylmäprosessoimalla kaakaota eli missään tuotannon vaiheessa ei ole ylitetty 46 asteen lämpötilaa. Kylmäprosessoinnin ansiosta raakasuklaa säilyttää kaakaon luonnollisen ravintosisällön. Suuri osa kaakaon luonnollisesta ravintosisällöstä nääs menetetään kun kaakaosta tehdään tavallista suklaata tai kaakaojauhetta prosessoimalla kaakaota korkeissa lämpötiloissa (120 – 130 astetta). Raakasuklaa ei sisällä myöskään maitojauhetta, erilaisia lisä-aineita, kemikaaleja, valkoista sokeria tai geenimanipuloitua soijalesitiiniä. Eli kyllähän sen järkikin sanoo, että mitä vähemmän käsiteltyä ja lisättyä, sen aidompaa ja sitä kautta terveellisempää herkkua on tämä 🙂

    raakasuklaata_paranneltu

    Rintaani röyhistäen kerron, että Kultasuklaa on ensimmäisenä yrityksenä valmistanut raakasuklaata Suomessa, ensin alihankintana ja asiakkaiden toiveita kunnioittaen myös omalla merkillä. Lähestulkoon pörhistellen kerron, että meidän raakasuklaa on oikeasti hyvää. Se on tuhtia, täyteläistä ja laadukasta. Nyt kun rupesin kertomaan totuuksia, niin kerron huvittavan faktan itsestäni. Söisin muuten paljon enemmän tummaa suklaata, mutta sen karvaus saa minut aina aivastamaan. Tämä ärsyttävä yliherkkyys siis “pakottaa” minut syömään niitä vähemmän terveellisiä, mutta ah niin hyviä maito ja -valkosuklaaherkkuja. Flunssaa minulla on äärimmäisen harvoin, joten suuremmalla todennäköisyydellä Vanhan kauppahallin ohi kävellessäsi ja kuullessasi minun aivastavan, olen juuri “vahingossa” laittanut suuhuni jonkun ihanan tummasuklaan… Asiaan!

    Meiltä löytyy perusraakasuklaata, appelsiiniraakasuklaata ja uutuutena rasia, mistä löytyy tavallisen, appelsiinin ja limen makuiset herkut. Pääsiäisen aikaan meiltä taas sai ostaa raakasuklaamunia. Itse laitoin pieneen purkkiin ne ja monta kertaa avasin sen ja vedin syvään henkeä sitä ihanaa raakasuklaan aromia! Raakasuklaasta saa ITSE kaiken ilon irti marssimalla myymälään tai klikkaamalla itsensä verkkokauppaamme, mutta se on myös loistava lahjaidea ihmiselle, joka haluaa pitää huolta terveydestään. Miten olisi esimerkiksi itse superfoodeista koottu joululahja/tupari/mikätahansa paketti, missä olisi esim. Kultasuklaan raakasuklaarasia, chiasiemeniä, pakuriteetä ja/tai kuivattuja marjoja? Maistuisi ainakin mulle!

    Kirjoittaja on Helsingissä, Vanhassa Kauppahallissa sijaitsevan myymälämme hoitaja Nina.

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on LinkedInEmail this to someone
    Kommentoi

    Mietteitä vanhasta kaupungista

    Vuonna 1889 avattu Vanha kauppahalli on nimensä mukaisesti vanhin Helsingissä olevista kauppahalleista. Se on kokenut 126-vuotisen olemassaolonsa aikana lukuisia muodonmuutoksia, mistä hyvänä esimerkkinä on myymälöiden kokoa kuvastavat lukemat; avauduttuaan 1889 hallissa oli 120 myyntipaikkaa ja keskihallissa 6 myymälää. Kun lukee hallin sivuilta tuosta historiasta, niin voi vaan ihmetellä että miten ne kaikki on voineet mahtua tänne, kun miettii että nykyään halli palvelee “vain” 24 myymälällä… Ehkä laatu korvaa määrän, tässäkin tapauksessa?

    Oma historiani Vanhassa kauppahallissa alkoi vuonna 2008, kun astelin Kultasuklaalle työhaastatteluun. Pyörin Aleksanterinkadulla ja kyselin ihmisiltä, että mikähän ratikka tänne tulee. Nähtävästi oikea kulkuväline oikeaan tarpeeseen löytyi, sillä löysin itseni Kultasuklaan kojulta kysymässä, missä työhaastattelu pidetään. Menin sinne liian aikaisin; en ollut Saara, kuten haastattelija oletti. Pyörin siis vielä hetken aikaa ympäriinsä ja ihmettelin japanilaisia, ketkä silloin vesitihkuisena tammikuun päivänä haahuilivat hallissa. Tämä oli siis elämäni ensimmäinen kerta ylimalkaan kauppahallissa. Haastatteluun päästyäni ja sieltä lähtiessäni suupieltäni nyki, kun olin vastannut niin hienosti ruotsiksi kysymykseen, mikä kartoitti kyseisen kielen taitoani. Huonohan se oli, mutta kieli poskessa mokeltamani “juu juu, bra bra” riitti muiden selitysten lisäksi siihen, että silloiseen työpaikkaani soitettiin viikon päästä ja toivotettiin tervetulleeksi töihin Vanhan kauppahallin myymälään. MINUT?! Kaikkien hakijoiden joukosta! Oli lievästi sanottuna puulla päähän lyöty olo silloisen työnantajani hihkuessa vieressä. Kai se oli sitten niin iloinen, kun pääsi minusta eroon? Vitsi vitsinä, jouluapulaisena siellä olin ja elettiin tammikuun loppua, joten se oli jopa tämmöiselle tontulle tarpeeksi siinä virassa.

    Kun aloitin töissä Kultasuklaalla, niin minulle tuli kaikki asiat uutena, mikä liittyi halliin ja hallikauppaan. Tämä ei totisesti ole mikään liukuhihnatyö. Jos minulta kysytään, niin toimin myös infona, löytötavaratoimistona, terapeuttina ja turistioppaana. Kyllä, tämä on turistihalli ja kyllä, moni on yhtä puulla päähän lyötyjä kuin minä tullessani halliin ensimmäistä kertaa. Asiakaspalveluun pitää siis todella panostaa also in english ja kiinnittää erityistä huomiota laatuun; siihenhän koko hallikauppa rakentuu luoden loistavan asiakaspalvelun kanssa asiakkaalle sen mieluisimman (suklaata ostettaessa myös makeimman) liiton. Vaikka Vanhalla kauppahallilla on oma, vankkumaton kanta-asiakaskuntansa, niin voisi sanoa tämän elävän silti turistikauden mukaan. Se tarkoittaa joillekin yrityksille käytännössä kiireistä touko-elokuuta, toisilla taas menekki on tasaisempaa. Kultasuklaan erikoisuudet ovat tykättyjä viemisiä .

    Olen sitä mieltä, että mihin tahansa ympäristöön ihminen isketään ja sanotaan lopulta, että: “nyt sinun pitäisi pärjätä täällä sitten itsekseen”, niin ihminen oppii, kehittyy ja tottuu. Yhtenä esimerkkinä ruotsinkielentaitoni on seitsemässä vuodessa kohentunut huomattavasti, koska nykyään vaihdan kieltä vain puolessa tapauksista; ruotsalaiset näes tykkäävät höpöttää, joten aina nätisti hymyily ja “jåå” ei riitä kysyvien silmäysten alla. Kauppahallissa on nähnyt vuosien varrella niin paljon erimaalaisia ihmisiä, että eri kansojen tyypillisimmät piirteet ovat tulleet tutuiksi. Joskus, kun tähän tulee ryhmä espanjalaisia, niin virnuillen kuuntelen sitä pajatusta ja saan desibelit kaakkoon, kun selviää että osaan sanoa pari sanaa heidän kielellään. Ilo on kielitaitoni huomioon ottaen varsin lyhytaikainen, mutta pääasia että asiakas poistuu hyvällä mielellä myymälästä. Suklaa on kuitenkin universaali kieli ja riittää, että ihminen ymmärtää sen päälle. Jos ei ymmärrä, niin onhan minulla täällä myös karkkia, hunajaa ja lakritsaa. Kyllä niillä suun makeaksi saa.

    Vanhaan kauppahalliin Kultasuklaa sopii loistavasti. Mikä olisikaan idyllisempää kuin pieni ruskea suklaapuoti pienessä, viihtyisässä hallissa? Vielä, kun myyjäkin on noh, pieni. Hallilla työskentelyssä parasta on asiakkaiden lisäksi työlleen omistautuneet yrittäjät, jotka ovat osaltaan tehneet kokonaisuudesta toimivan. “Hallissa on hyvä fiilis” voi kuulostaa lattealta, mutta se on siitäkin huolimatta allekirjoitettava, monen vuoden kokemuksella. Tuleppa ja totea se itse, lupaan tarjota maistiaisia!

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on LinkedInEmail this to someone
    Kommentoi

    Lasimäen kesä

    Kesäisiä maanteitä ajellessa sitä tulee välillä poikenneeksi tutuilta reiteiltä. Jos miettii Iittalan Lasimäkeä, niin se on poikkeajan onni. Pelkkä Lasimäen kyltti ei itsessään kerro, mitä kaikkea lasinen mäki pitää sisällään, siksi kerron teille kesän ehdottomimmasta, elämyksekkäästä vierailukohteesta.

    Itse lasitehdas on perustettu entisen Kalvolan kunnan Iittalan kylään vuonna 1881. Sieltä alkavat Iittalan muotoiluhistorian juuret ja siellä puhalletaan edelleen mm. Alvar Aallon maailmankuulu Aalto-maljakko. Lasinpuhallusta saa mennä vapaasti jatsomaan lasitehtaan parvelle aukioloaikaan.

    Desingnmuseo Helsinkiin kuuluvassa Designmuseo Iittalassa on esillä lasitehtaan historiaa. Museorakennuksena toimii Orvon tilan navetta, joka avattiin museoksi 1971. Museossa on esillä neljä eri näyttelyä, joista suurin on perusnäyttely “Suomalaisen lasin helmet”, joka esittelee hyvin kattavasti kansainvälisesti lasihistorian lisäksi tunnettuja taide-esineitä ja merkittäviä sarjatuotteita 1880-luvulta nykypäivään.

    Iittala Outlet on toiseksi suurin Iittalan myymälä Suomessa, mistä löydät laajan valikoiman Iittalan sekä muiden Fiskars Groupiin kuuluvien tuotteita, myös edullisempia kakkoslaadun tuotteita. Mikä olisi mukavampi uutinen kuin se, että Lasimuseon sisäänpääsylipulla saa vieläpä etuja tästä myymälästä? Muumimukit, täältä tullaan!

    Kun silmät ovat lasittuneet riittävästi, vie askel luonnollisesti Naivistien näyttelyyn. Sydämeni laulu – Naivistit Iittalassa 2015 soi Sibeliuksen juhlavuoden tunnelmissa, kuinkas muutenkaan. Mukana kotimaisen naivismin terävin kärki ja kiinnostavia vieraita Euroopasta. Vain Iittalasta löydät joulukuussa 2014 edesmenneen naivismin tienraivaaja Martti Innasen muistonäyttelyn. Naurettavan hauska näyttely on avoinna 23.5-23.82015.

    Kurniville vatsoille löytyy täytettä lasimyymälän tiloissa sijaitsevasta Lasimäen ravintolasta. Sata asiakaspaikkaa kattavasta ravintolasta a’la carte-listalta löydät salaatista, keitosta, kalasta ja mureista pihveistä lähtien kaikkea herkullista, eikä nälkä takuulla täältä poistuessa kurni!

    Ruuan päälle hellitään vatsaa suklaisella jälkiruualla ihanassa suklaapuodissamme. Kultasuklaalta löydät laajan valikoiman et pelkästään huippulaatuisia, käsintehtyjä suklaatuotteitamme, vaan myös maailman parhaat lakut ja karamellit. Myymälämme ikkunasta voit lisäksi seurata suklaanvalmistusta klo 10-14.30. Sanoiko joku maistiainen? KYLLÄ, koska myymälässämme niitä on aina tarjolla. Legendaaristen suklaaseen dipattujen mansikoiden aika on myös aivan oven takana….

    Lasimäeltä löydät myös monia muita kivoja pikku puoteja. Lisää tietoa ja aukioloajat löydät osoitteesta: www.iittalanlasimaki.fi!

    Vuodenajasta viis, Iittalaan siis!

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on LinkedInEmail this to someone
    Kommentoi

    Mielikuvia myynnistä

    Myyntityö on monelle kirosana. Sanasta myyminen tulee mieleen myyntimiehen irvikuva. Ja ajatus siitä, että pitäisi itse tuputtaa jollekin omia palveluitaan oli aluksi kauhistuttava. Ilman myyntiä mikään yritys ei kuitenkaan elä. Liian usein luullaan että myyjä huijaa ja tuputtaa tuotetta, mutta oikeasti myyjä tarjoaa asiakkaalle mahdollisuutta, ratkaisua tämän ongelmaan.

    Suomen Yrittäjäopisto laittoi tämän projektin käyntiin tavoitteena valmentaa motivoituneita nuoria myyntitehtäviin sekä muuttaa myynnin mielikuvia realistisimmiksi. Myynnin ammattilaisille on aina kysyntää markkinoilla. Tämän projektin aikana me nuoret saamme alan huipuilta opetusta ja sparrausta sekä käytännön kokemuksia oikeista toimeksiannoista.

    Hyvä myyjä on asiakasta varten ja hän saattaa yrityksen ja asiakkaan yhteen. Hyvä myyjä osaa kuunnella aktiivisesti, osaa esittää oikeat kysymykset, on empaattinen ja tunneälykäs sekä osaa lukea asiakasta ja oikeasti auttaa asiakasta. Myyjän tehtävänä on tehdä ostaminen asiakkaalle helpoksi ja hakea ratkaisuja ongelmiin.

    Myyjän suurin este on kuitenkin oma pää. Tämän huomasimme alkuun myös Kultasuklaan projektissa. Nyt olemme kuitenkin onnistuneesti voittaneet pelkomme ja päässeet raottamaan ovea myynnin maailmaan. Myyntityö vaatii pitkäjänteisyyttä ja ajanhallintaa, sekä on työnä erittäin haastavaa. Täytyy tehdä paljon taustatutkimusta, laittaa itsensä 110% likoon ja ottaa vastuuta. Myyjäthän ovat asiakasta lähimpänä kosketuksissa, joten myynnin kasvattamisen lisäksi myyjät ovat vastuussa myös yrityksen imagon luomisesta. Myyjän työn hienous on kuitenkin työn palkitsevuus. Voit omalla toiminnallasi saada vaikutettua moniin ihmisiin ja asioihin, oikeasti auttaa asiakasta, tuoda rahavirtaa yritykseesi, vaikuttaa omaan palkkatasoosi ja kehittää itseäsi niin, että vain taivas on rajana.

    Kultasuklaan projektin aikana olemme kokeneet sekä onnistumisia että epäonnistumisia. Kaisa Liskiä lainaten, kannattaa kuitenkin luoda onnistumisien ketju eli keskittyä hyviin hetkiin ja painaa niillä eteenpäin uusia onnistumisia kohti. Epäonnistumisiin ei pidä jäädä vellomaan. Myyjän työssä siis asenne ratkaisee vahvasti. Teemme erittäin tärkeää työtä, vaikka kauppoja ei aina syntyisikään. Suurin osa koko projektin nuorista opiskelee ja työskentelee projektin ohella, mutta näillä eväillä olemme saavuttaneet paljon. Nämä onnistumiset ja kokemukset ovat meille ponnahduslauta tulevaan. Tällä mahtavalla porukalla tästä on hyvä jatkaa.

    Lainatakseni loppuun yritysvalmentaja Pekka Juholaa, myymisen ydin on yksinkertainen: kyky kohdata ja huomioida ihmisiä. Yhteyden avaaminen, kysymisen- ja kuuntelemisen taito. Ammattiylpeys. “Myyminen ei ole työ, se on elämänasenne. Asenne ratkaisee.”

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on LinkedInEmail this to someone
    Kommentoi