Mielikuvia myynnistä

Myyntityö on monelle kirosana. Sanasta myyminen tulee mieleen myyntimiehen irvikuva. Ja ajatus siitä, että pitäisi itse tuputtaa jollekin omia palveluitaan oli aluksi kauhistuttava. Ilman myyntiä mikään yritys ei kuitenkaan elä. Liian usein luullaan että myyjä huijaa ja tuputtaa tuotetta, mutta oikeasti myyjä tarjoaa asiakkaalle mahdollisuutta, ratkaisua tämän ongelmaan.

Suomen Yrittäjäopisto laittoi tämän projektin käyntiin tavoitteena valmentaa motivoituneita nuoria myyntitehtäviin sekä muuttaa myynnin mielikuvia realistisimmiksi. Myynnin ammattilaisille on aina kysyntää markkinoilla. Tämän projektin aikana me nuoret saamme alan huipuilta opetusta ja sparrausta sekä käytännön kokemuksia oikeista toimeksiannoista.

Hyvä myyjä on asiakasta varten ja hän saattaa yrityksen ja asiakkaan yhteen. Hyvä myyjä osaa kuunnella aktiivisesti, osaa esittää oikeat kysymykset, on empaattinen ja tunneälykäs sekä osaa lukea asiakasta ja oikeasti auttaa asiakasta. Myyjän tehtävänä on tehdä ostaminen asiakkaalle helpoksi ja hakea ratkaisuja ongelmiin.

Myyjän suurin este on kuitenkin oma pää. Tämän huomasimme alkuun myös Kultasuklaan projektissa. Nyt olemme kuitenkin onnistuneesti voittaneet pelkomme ja päässeet raottamaan ovea myynnin maailmaan. Myyntityö vaatii pitkäjänteisyyttä ja ajanhallintaa, sekä on työnä erittäin haastavaa. Täytyy tehdä paljon taustatutkimusta, laittaa itsensä 110% likoon ja ottaa vastuuta. Myyjäthän ovat asiakasta lähimpänä kosketuksissa, joten myynnin kasvattamisen lisäksi myyjät ovat vastuussa myös yrityksen imagon luomisesta. Myyjän työn hienous on kuitenkin työn palkitsevuus. Voit omalla toiminnallasi saada vaikutettua moniin ihmisiin ja asioihin, oikeasti auttaa asiakasta, tuoda rahavirtaa yritykseesi, vaikuttaa omaan palkkatasoosi ja kehittää itseäsi niin, että vain taivas on rajana.

Kultasuklaan projektin aikana olemme kokeneet sekä onnistumisia että epäonnistumisia. Kaisa Liskiä lainaten, kannattaa kuitenkin luoda onnistumisien ketju eli keskittyä hyviin hetkiin ja painaa niillä eteenpäin uusia onnistumisia kohti. Epäonnistumisiin ei pidä jäädä vellomaan. Myyjän työssä siis asenne ratkaisee vahvasti. Teemme erittäin tärkeää työtä, vaikka kauppoja ei aina syntyisikään. Suurin osa koko projektin nuorista opiskelee ja työskentelee projektin ohella, mutta näillä eväillä olemme saavuttaneet paljon. Nämä onnistumiset ja kokemukset ovat meille ponnahduslauta tulevaan. Tällä mahtavalla porukalla tästä on hyvä jatkaa.

Lainatakseni loppuun yritysvalmentaja Pekka Juholaa, myymisen ydin on yksinkertainen: kyky kohdata ja huomioida ihmisiä. Yhteyden avaaminen, kysymisen- ja kuuntelemisen taito. Ammattiylpeys. “Myyminen ei ole työ, se on elämänasenne. Asenne ratkaisee.”