Lehdistötiedote 31.5.2017: Omistajanvaihdos – Kultasuklaalle uudet yrittäjät Iittalaan


Korkealaatuista, Suomessa käsintehtyä suklaata valmistava hämeenlinnalainen perheyritys
Kultasuklaa Oy on saanut uudet omistajat 22.05.2017 solmitussa yrityskaupassa.
Iittalan Lasimäellä sijaitsevan keskisuuren suklaayhtiön koko osakekanta siirtyi kaupan myötä
suklaabisneksessä aloittaville myynnin- ja markkinoinnin ammattilaisille. Kultasuklaa tarjoaa
innovatiivisia ja ylellisiä suklaatuotteita arjen ja juhlan herkutteluhetkiin. Suklaatehdas on
toiminut jo vuodesta 1990 lähtien.
Uusina suklaayrittäjinä ja yhtiön osakkaina aloittavat yksityishenkilöt Juri Kaskela ja Juha-Pekka
Kärkkäinen. Uudet omistajat jatkavat perheyrityksen perinnettä. Käsityönä valmistettavien
Kultasuklaa-tuotteiden korkea laatu, herkulliset makuelämykset ja kekseliäs tuotekehitys toimivat kulmakivinä tulevaisuudessakin. Kannattavuudeltaan hyvä yhtiö suuntaa nyt voimavaroja entistä järeämmin brändin kirkastamiseen, asiakaslähtöisyyden syventämiseen, tuotesegmenttien selkeyttämiseen sekä jakeluverkoston vahvistamiseen ja laajentamiseen.
Kultasuklaa Oy:n liikevaihto oli viime tilikaudella 1,13 miljoonaa euroa ja se on toimialallaan selvästi keskitasoa suurempi yritys. Viime tilikaudella kasvua oli 19 prosenttia ja näin ollen kasvu on ollut nopeampaa kuin toimialalla keskimäärin. Liikevoittoa yritys sai 5,9 prosenttia liikevaihdosta. Yhtiö työllistää vakituisesti 11 ammattitaitosta työntekijää ja sillä on laajan myyntiverkoston lisäksi omat myymälät tehtaan kupeessa Iittalassa sekä Helsingin Vanhassa Kauppahallissa.
Kultasuklaa Oy:n myyjäosapuolten Tapani Korven ja Arja Vekuna-Korven näkemyksen mukaan
yritys tarvitsee nyt lisää myynnin ja markkinoinnin osaamista. Heille yrityskaupan toteutumisen merkittävänä kriteerinä oli löytää innovatiiviseen kehitystyöhön sitoutuvat ostajat, jotka jatkavat perheyrittämisen linjalla. Omistajanvaihdoksen jälkeen yrittäjäpariskunta tulee toimimaan kolmen
kuukauden siirtymäajan uusien yrittäjien taustatukena ja neuvonantajina.
”Meillä on sellainen tunne, että juuri Juha-Pekan ja Jurin ammatillinen tausta ja osaaminen sekä aktiivinen ote vie Kultasuklaan yrityksenä seuraavalle tasolle”, toteaa Tapani Korpi, joka on luotsannut yhtiötä toimitusjohtajana. ”Oli ensiarvoisen tärkeää löytää jatkajiksi intohimoisesti yrittäjyyteen suhtautuvat henkilöt, jotka ammentavat perheyhtiön arvoja ja ovat samalla rohkeita sekä luovia”, sanoo Arja Vekuna- Korpi. Yrittäjäpariskunta kokee, että nyt oli sopiva hetki irtautua yritystoiminnasta. Yrittäminen vaatii sitoutumista kellon ympäri. Jo 15 vuotta suklaabisnekseen omistautuneina he haluavat tulevaisuudessa nauttia vapaa-ajasta.
”Olemme ryhtyneet itse välittömästi käytännön hommiin. Ensimmäisenä työlistallamme on tutustua seikkaperäisesti yhtiön toimintaan Tapanin ja Arjan opastuksella. Kaikki tausta- ja hiljainen tieto mitä heillä on meille jakaa, on kullanarvoista”, sanovat uudet yrittäjät Juha-Pekka Kärkkäinen ja Juri Kaskela.
Myyntiverkostojen kartoittamista uudella tavalla
Yhtiö tunnetaan herkullisista tuoteuutuuksistaan; esimerkiksi mansikka-, salmiakki- ja piparisuklaa ovat lähtöisin Kultasuklaasta. Uusia jakelukanavia on suunnitteilla premium-laatuiselle ja monipuoliselle tuotesorttimentille. Tuotteita voi myös ostaa yhtiön verkkokaupasta.
Suklaa on aina upea seuralainen jalojuomille ja herkkuruuille. Kultasuklaan tuotannossa
korkeatasoisesta suklaamassasta muovataan Iittalan Lasimäellä sijaitsevassa suklaatehtaassa arjen ja juhlan taideteoksia. Yritysten tarpeisiin räätälöidyt tuotteet, kuten logosuklaat ja liikelahjasuklaat on myös erittäin haluttu tuotesegmentti. Lisäksi tuotannossa on suklaisia hyvinvointituotteita, joiden markkinat ovat jatkuvasti kasvussa. Suomessa on useita suklaanvalmistajia, mutta käsityönä tehtyä suklaata löytyy näin isossa mittakaavassa vain Kultasuklaalta.
”Tuotesegmentoinnissa pyrimme ennen kaikkea asiakaslähtöisyyteen. Jälleenmyyjäverkoston
lujittamisen lisäksi tulemme kartoittamaan uusia yhteistyökumppaneita, jotka ovat tuote- ja
palveluvalikoimallaan mielihyväbisneksessä kuten mekin”, visioi Kärkkäinen.
Ydinajatus Kultasuklaan tarinassa on ollut jo alkuajoista lähtien luovuus ja idearikkaus siitä, millaisiin muotoihin suklaata voidaan muovata. Myös reseptiikkaan paneudutaan huolella ja etsitään ihanteellisimmat koostumukset ja maut, sekä valitaan paras suklaamassa eri tilanteisiin. Suomessa valmistettuihin tuotteisiin haetaan parhaat raaka-aineet ja aina kotimainen vaihtoehto, kun sellainen on tarjolla.
”Laadun ja vastuullisuuden takeena Kultasuklaa käyttää raaka-ainetoimittajia, jotka takaavat raakaaineiden alkuperän. Toimittajat huolehtivat viljelijöiden koulutuksesta, elinolosuhteista ja
viljelyalueiden kestävästä kehityksestä. Kultasuklaalla on valikoimassaan myös UTZ-sertifioitu
raakasuklaa, joka on valmistettu kestävän kehityksen periaatteiden mukaan”, Kaskela selvittää.

Lisätiedot:
Juha-Pekka Kärkkäinen, toimitusjohtaja, Kultasuklaa Oy, puh. 040 5954414,
juha.karkkainen@kultasuklaa.fi
Juri Kaskela, hallituksen puheenjohtaja, Kultasuklaa Oy, puh. 050 3742374,
juri.kaskela@kultasuklaa.fi
Kultasuklaa on Suomalaisen Työn Liiton jäsen.

TAUSTATIETOJA
• Kultasuklaa Oy:n yrityskauppa solmittiin 22.5.2017. Myyjinä Tapani Korpi ja Arja Vekuna-
Korpi. Ostajat ja pääomistajat Juri Kaskela ja Juha-Pekka Kärkkäinen. Hallituksen jäsenellä
Tatu Kaskelalla yrityksessä vähemmistöosuus
• Suklaayrittäjä, toimitusjohtaja Juha-Pekka Kärkkäisellä on kaupallinen tausta. Hän on ollut
aiemmin urheilujärjestötoiminnan sekä matkailualan tuotannon, myynnin- ja asiakashallinnan
johtotehtävissä. Osaamista on kertynyt kuluttajatuotteiden markkinoinnista ja myynnistä sekä
B2B -myynnistä ja asiakashallinnasta
• Juha-Pekka oli etsinyt pitkään sopivaa ja mielenkiintoista kaupan olevaa yritystä. Hän
kiinnostui heti kun sai kuulla, että Kultasuklaa voisi olla myynnissä. ”Match made in heaven –
tilaisuus”. Tuntee yrityksen hyvän historian ja maineen sekä laadukkaat tuotteet
• Juha-Pekan suosikki Kultasuklaan valikoimasta on raakasuklaa Salted Caramel
• Suklaayrittäjä, hallituksen puheenjohtaja Juri Kaskela on tehnyt aiemman työuransa
pääasiassa hotelli- ja ravintola-alalla. Jurin toimenkuvaan viime vuosina on kuulunut mm.
myyntityö, myynnin ja markkinoinnin strateginen suunnittelu, palvelumuotoilu,
tuottojohtaminen sekä digitaalisten jakelukanavien hallinnointi
• Jurin keskeisiä motivaatiotekijöitä ryhtyä suklaakauppiaaksi on yrittäjyys, työllistäminen,
konkreettinen tuote sekä perheen historia: isän äiti ja isä yrittäjiä
• Jurin valinta Kultasuklaan tuotevalikoimasta on Rocky Road –suklaalevy
• Molemmat yrittäjät ovat 42-vuotiaita ja kokevat suklaatehtaan oston osuvan juuri oikeaan
aikaan omien urasuunnitelmien kannalta. Suklaabisnes maistuu kaksikolle.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on LinkedInEmail this to someone