Legendaariset Fauni-peikot palaavat!

Kultasuklaa tekee Fauni-peikot suklaaksi

— paluun tekevä 60-luvun klassikkobrändi näkyy ja maistuu nyt peikkosuklaana
Julkaisuvapaa 28. kesäkuuta klo 06.00 — Suomalaisen muotoilun ja taideteollisuuden
merkittävät hahmot eli Fauni-peikot tekevät juhlavan paluun. Monien 1950 ja 60-luvuilla
syntyneiden lapsuudesta tutut hahmot tuodaan nyt nykypäivään. Ensimmäisenä
tuotelanseerauksena syntyy peikkosuklaa yhdessä Iittalan Lasimäellä toimivan Arctic
Kultasuklaa Oy:n kanssa.
Fauni Licensing Corporation Oy, jossa on myös mukana hahmomaailman luoneiden Helena ja
Martti Kuuskosken perillisiä, on nyt hankkinut yritykselle täydet oikeudet Fauni-peikkojen
alkuperäiseen brändiin (Fauni-peikot, Fauni Trolls, The Faunies), jota parhaillaan tuotteistetaan
ja lisensoidaan useilla eri tahoilla. Ensimmäisenä julkaistaan yhteistyö Kultasuklaan kanssa.
”Olemme iloisia, että Fauni-hahmoja lisensöivä taho on valinnut kumppanikseen juuri meidät ja
Suomen taideteollisen muotoilun historiasta löytyvät hahmot heräävät eloon kanssamme”,
toteaa Kultasuklaan Juri Kaskela.
Kultasuklaa on valinnut peikkolaumasta viisi eri hahmoa, jotka esittäytyvät suklaan
käärepaperissa. Ja kuten sisältä löytyvä suklaakin, jokainen käärepaperi on yksilöllinen.
”Suklaahan on maitosuklaata, käsintehtynäkin hyvin konservatiivisen näköinen tuote, niinpä
olemme panostaneet käärepaperiin. Halusimme juhlistaa yhteistä tuotejulkistustamme
tuomalla asiakkaillemme iloa, valoa ja hauskuutta”, toteaa jo 30 vuotta toimineen Kultasuklaan
Juri Kaskela.
Kultasuklaan käyttämä painotalo Grano lähti mukaan ideoimaan ja korostamaan
ainutlaatuisuutta.
”Teimme ”elävän” painopinnan, joka varmistaa, ettei kahta samanlaista tuotetta ole”, toteaa
Juri Kaskela.
Hänen mukaansa lähtökohta sopii erityisesti juuri Iittalaan, joka tunnetaan suomalaisen
muotoilun ja käsityöläistaiteen kehtona. ”Mikään lasinpuhaltajien valmistama lasituotekaan ei
ole samanlainen.”
”Meille ja Fauni-peikoille on vastuullisuus aina ollut itseisarvo, jo kauan ennen kuin siitä tuli
päiväpolttava puheenaihe. Pidämme tärkeänä, että peikkosuklaan kaakao on UTZ-sertifioitua ja
siten tuotettu vastuullisesti”, toteaa Sakri Viklund, yksi Fauni Licensing Corporation Oy:n
perustajista.
Aikanaan Fauni-peikoilla oli 1960-70 -luvuilla oli oma teemapuistonsa Järvenpäässä sekä
myöhemmin pienimuotoisemmin Jämsän Himoksellakin. Brändin parissa työskenteli
parhaimmillaan lähes 200 henkilöä, merkittävää myyntiä oli 42 maassa sekä lukuisia
lisensointisopimuksia mm. Arabian, Finlaysonin, Mallasjuoman (nykyään Hartwall) ja Kellogg’sin
kanssa.
Juuri nyt Fauni-hahmoille sorvataan myös lukuisia muita yhteistyösopimuksia ja
tuotelanseerauksia. Operaatio “Peikkojen juhlavuosi” kestää monta vuotta, sillä ensimmäiset
Faunit valmistettiin pian 75 vuotta sitten.
“Tiimimme koostuu sekä perinteisen taiteen että digitaalisen alan ammattilaisista;
aikomuksenamme on lanseerata peikkoperhe useasta eri suunnasta samanaikaisesti. Maailma
on tietysti muuttunut melkoisesti, joten Faunien formaattikirjokin laajenee”, Sakri Viklund
aprikoi.
Lisätietoa:
Arctic Kultasuklaa Oy
/ Juri Kaskela + 358 50 374 2374 juri.kaskela@kultasuklaa.fi www.kultasuklaa.fi
Fauni Licensing Corporation Oy /
Sakri Viklund + 358 45 1324 850 faunitrolls@gmail.com
Linkki Mediapankkiin:
https://www.dropbox.com/scl/fo/0mm2w6l4lv2iqpg71bmxf/h?dl=0&rlkey=sbkrvpdptm2qyvpjbvi0omsvf
Kultasuklaa/ Sosiaalinen media
https://www.instagram.com/kultasuklaa/
https://www.facebook.com/kultasuklaaIittala/
Faunit /Sosiaalinen media
Facebook/The Faunies: https://www.facebook.com/profile.php?id=100093593127816
Facebook/Faunit: https://www.facebook.com/profile.php?id=100094258050854
Instagram / Fauni Trolls: https://www.instagram.com/faunitrolls/
Twitter / The Faunies: https://t.co/VPtjUqyeN7
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/fauni-licensing-corporation-oy

Peikkosuklaa
Fauni peikko